دوستدار طبيعت...
دوستدار طبيعت...
حضور در طبيعت و تجربه‌ مستقيم حلقه‌هاي زنجيره زندگي، بيش از هر چيز، حيات دوباره به ما مي‌بخشد و ما را با خود راستين و شكوهمندمان هماهنگ مي‌سازد

«تپه‌ها از ساختمان‌هاي سنگي زيباتر هستند. زيستن در شهر، يك زندگي مصنوعي است. بسيارند افرادي كه به سختي مي‌توانند خاك واقعي را زير پاهايشان حس كنند، اين كسان رويش گياهان را جز در گلدان نمي‌بينند، نور خيابان‌ها هرگز به آنان اجازه نمي‌دهد نورافشاني ستارگان را در آسمان مشاهده كنند و جذب آن شوند. وقتي انسان‌ها از مناظري كه توسط روح بزرگ آفريده شده فاصله مي‌گيرند،‌ به آساني قوانين او را به باده فراموشي مي‌سپارند.»
واكينگ بوفالو از ما تقاضا نمي‌كند محل زندگي‌مان را ترك كنيم، بلكه فقط تقدس زندگي را به ما يادآور مي‌شود و ترغيبمان مي‌كند كه پيوسته از چگونگي عملكرد قوانين طبيعي در اين زنجيره مقدس آگاه باشيم. اين قوانين بدون توجه به محل زندگي شما و شكل و موقعيت طبيعي اطرافتان، پيوسته سرگرم كار هستند؛ به بياني ديگر، هوا،‌ آب،‌ درختان،‌ معادن،‌ ابرها، جانوران، پرندگان و حشرات، جملگي از زندگي پشتيباني مي‌كنند. به اجداد و نياكان اوليه ما كه هزاران هزار سال پيش بر روي اين زمين زندگي كردند و به قوانين طبيعي به ديده احترام نگريستند، توجه كنيد! اين همان چيزي است كه امروزه «هشياري اكولوژيكي» خطاب مي‌شود. سرخپوستان امريكا براي بقاي ارزشمندي حيات، به فكر هفت نسل بعد از خود نيز هستند.
آنان در قالب شعر از ما تقاضا مي‌كنند اين شعله را فروزان نگه داريم. توصيه مي‌كنم به اين نكته‌ها بينديشيد و اجازه دهيد برخي از اين عقل و خرد كهن به زندگي شما راه پيدا كند!
اكنون با دعاي اوجيب‏وي ،‌ نظريات سرخپوستان امريكايي را به پايان مي‌برم، اميدوارم اين توصيه‌ها را هر روز بخوانيد و از آن‌ها پيروي كنيد.
«پدربزرگ،‌ به جدايي و تفرقه ما بنگر! ما نيك مي‌دانيم در سراسر عالم خلقت، تنها خانواده بشر از راه مقدس منحرف شده است. مي‌دانيم كه اينك از هم جدا هستيم. بايد دوباره بازگرديم و در مسير تقدس گام برداريم. پدربزرگ، تواي مقدس!‌ به ما عشق،‌ شفقت و حرمت بياموز. بادا كه با اين موهبت‌ها سياره خاك و يكديگر را شفا بخشيم!»
براي آموختن پيام‌هاي مهم و اساسي بوميان امريكا از همين امروز در زندگي‌تان رهنمودهاي زير را به كار گيريد:
•    سپاسگزاري از مواهب زندگي را آويزه گوش كنيد و از آنچه تاكنون قدرش را نمي‌دانستيد، شكرگزار باشيد. هر روز از نعمت‌هاي طبيعي نظير آفتاب، باران، هوا، درختان و زمين در دل سپاس‏گزار باشيد.
•    از طريق ارتباط با سازمان محيط زيست، آگاهي خود را در زمينه تعادل زيست محيطي افزايش دهيد. در زمينه كاهش آلودگي هوا، حذف زباله‌ها و بازيافت آن هشيارانه تلاش كنيد. اعمال و رفتار خود شما مي‌تواند حرمت و تكريم زمين و عالم هستي را در شبكه مقدس زندگي تجديد كند.
•    هر روز مدتي را در ارتباط با طبيعت و نظاره خاموش هوشمندي هر موجود زنده بگذرانيد؛ با پاي برهنه بر روي زمين گام برداريد، خاموش به تماشاي غروب آفتاب بنشينيد، به صداي اقيانوس و يا جويبار گوش فرا دهيد و با آنچه مايه تداوم و حمايت طبيعت است، ارتباط دوباره برقرار كنيد.
•    به جاي اشاره به بي‌مبالاتي ديگران در آلوده كردن محيط زيست، در نگهداري آن سرمشقشان باشيد. قوطي آلومينيومي را كه برخي مردم در گوشه‌اي رهايش كرده‌اند برداريد و در سطل زباله بيندازيد. اجازه دهيد كه كودكان و نوجوانان شما را در حال انجام اين كار ببينند.
•    دعاي اوجيب وي را تكرار كنيد. براي زيستن در پرتو عشق و افتخار در هر روز از زندگي، با توسل به اين دعا به شفاي زمين و يكديگر كمك كنيد.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

نوشته شده در تاريخ دو شنبه 21 شهريور 1390برچسب:, توسط عباس افشار |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.